Beter offertes opvolgen
4 effectieve methoden, waardoor je telefoontje bij het nabellen wel wordt gewaardeerd door je prospect of klant.
Vragen naar de status van het project of de beslissing is niet voldoende. Om je sales momentum te behouden zul je aan elke interactie met je prospect of klant waarde moeten toevoegen. Zelfs bij een kort opvolg telefoontje. Dit kan wel betekenen dat je je complete belscript moet herzien?
Hier zijn 4 manieren om mogelijke deals beter op te volgen in je telefoongesprek.
1. Benadruk jullie toegevoegde waarde voor hun bedrijf nogmaals
Je potentiële klant zal alleen van gedachten veranderen als hij overtuigd is van de voordelen van jouw product of service. Herinner hem eraan waarom jij hem het beste kunt helpen.
Zeg bijvoorbeeld: “Jan, in ons vorige gesprek vertelde je me hoe belangrijk het voor je is om dit project zo snel mogelijk van de grond te krijgen, zodat je de besparingen al voor het einde van het jaar kunt realiseren. Laten we een datum prikken om rond de tafel te zitten, zodat je snel voortgang kunt boeken”
2. Deel je ideeën en inzicht met je klant
Klanten willen graag samenwerken met een leverancier die continu meedenkt in verbeteringen en oplossingen. Samenwerken met een creatief en betrokken persoon biedt belangrijke voordelen voor de klant. Zorg dat jij dat bent.
Zeg bijvoorbeeld: “Jan, ik heb nog zitten denken over hoe we jullie productiviteit in de productie kunnen verhogen en ik dacht dat je misschien wel geïnteresseerd bent in wat we gedaan hebben bij bedrijf XYZ toen zij dezelfde uitdaging hadden. Heb je toevallig een moment om hierover van gedachte te wisselen?
4. Vraag op de klant aanvullende informatie wil ontvangen
Een aankoopproces kan de nodige tijd kosten en er zijn vaak meerdere mensen bij betrokken. Tijdens dit proces kunnen tegenwerpingen ontstaan of er is behoefte aan meer informatie. Vraag de klant welke specifieke informatie hij nog nodig heeft om een beter besluit te nemen.
Maak het verschil?
Met deze benadering voeg je steeds opnieuw waarde toe in het gesprek.
Zo kun je het gedachten- of aankoopproces bij je klant/prospect positief beïnvloeden. Ook al zei de klant dat hij geïnteresseerd was. Ook al zei hij dat je volgende maand pas weer terug hoeft te komen. Ook al ging het enkel nog om het afhandelen van wat papierwerk.
Schrap die luie benadering – ‘ik bel u even om de status te checken van . . .’ – compleet uit je systeem.
Het gaat niet om jou
Er zijn altijd voldoende aanknopingspunten om de klant te helpen bij het bepalen van z’n keuze als je hem nabelt.
Met een professionele aanpak maak je een belangrijk verschil in het werkveld, houd je een gesprek levend en bouw je aan de relatie, waardoor de klant liever met jouw bedrijf gaat samenwerken dan met z’n huidige leverancier.
Laat me gerust weten of deze aanpak werkt?
Wordt een "trusted advisor"
NICE TO KNOW
Kom je aanknopingspunten te kort voor het nabellen? Maak dan een "alert" aan in Google Alerts met de naam van je prospects en klanten en laat jezelf verrassen. Vaak ben je daardoor beter en eerder geïnformeerd over aanknopingspunten (nieuws, trends, branche-informatie) dan je gesprekspartner.